Toukokuussa mediamainonnan määrä kasvoi +1,4 %.

Toukokuussa mediamainonnan määrä kasvoi +1,4 % vuoden 2023 toukokuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio, verkkomedia, elokuva sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten elintarvikkeiden, pukeutumisen, moottoriajoneuvojen sekä kosmetiikan mainostajat verrattuna vuoden 2023 toukokuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, finanssialan, rakennusalan sekä lääkealan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni toukokuussa -32,3 %.

Merkkimainonta kasvoi +3,6 % ja vähittäiskaupan mainonta +0,8%. Luokitellun ilmoittelun mainonta laski -10,6 % vuoden takaiseen nähden.

Kesäkuun tiedot raportoidaan heinäkuussa viikolla 28.

Huhtikuussa mediamainonnan määrä laski -0,3 %

Huhtikuussa mediamainonnan määrä laski -0,3 % vuoden 2023 huhtikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio, radio, verkkomedia sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan, moottoriajoneuvojen, elintarvikkeiden sekä telepalveluiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 huhtikuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, matkailun ja liikenteen, finanssialan sekä lääkealan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni huhtikuussa -25,2 %.

Merkkimainonta laski -1,1 % ja luokiteltu ilmoittelu -9,5%. Vähittäiskaupan mainonta kasvoi +4,9 % vuoden takaiseen nähden.

Toukokuun tiedot raportoidaan kesäkuussa viikolla 25.

Maaliskuussa mediamainonnan määrä laski -13,7 %

Maaliskuussa mediamainonnan määrä laski -13,7 % vuoden 2023 maaliskuuhun verrattuna. Mediaryhmistä ainoastaan elokuvamainonta kasvatti mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan, öljy- ja energiayhtiöiden, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 maaliskuuhun. Eniten laski rakennusalan, telepalveluiden sekä finanssialan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni maaliskuussa -38,2 %.

Merkkimainonta laski -19,8 %, vähittäiskaupan mainonta nousi +2,9 % ja luokiteltu ilmoittelu laski -12,3 % vuoden takaiseen nähden.

Huhtikuun tiedot raportoidaan toukokuussa viikolla 21.

Helmikuussa mediamainonnan määrä laski -4,1 %

Helmikuussa mediamainonnan määrä laski -4,1 % vuoden 2023 helmikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä aikakauslehdet sekä televisio kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni tai pysyi samana viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan, telepalveluiden, lääkkeiden sekä matkailun ja liikenteen mainostajat verrattuna vuoden 2023 helmikuuhun. Eniten laski rakennusalan, pukeutumisen, öljy- ja energiayhtiöiden, sekä finanssialan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni helmikuussa -38,1 %.

Merkkimainonta laski -2,6 %, vähittäiskaupan mainonta -0,9 % ja luokiteltu ilmoittelu -18,1 % vuoden takaiseen nähden.

Maaliskuun tiedot raportoidaan huhtikuussa viikolla 17.

Tammikuussa mediamainonnan määrä kasvoi 3,7 %

Tammikuussa mediamainonnan määrä kasvoi 3,7 % vuoden 2023 tammikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio, ulkomainonta, verkkomedia, elokuva ja radio kasvattivat mainontaansa.
Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten finanssialan, telepalveluiden, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 tammikuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, rakennusalan, pukeutumisen sekä kosmetiikan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni tammikuussa -32,0 %.

Merkkimainonta kasvoi +9,1 % ja vähittäiskaupan mainonta +1,9 %. Luokiteltu ilmoittelu laski -17,1 % vuoden takaiseen nähden.

Helmikuun tiedot raportoidaan maaliskuussa viikolla 12.

Joulukuussa mediamainonnan määrä laski -5,3 %

Joulukuussa mediamainonnan määrä laski -5,3 % vuoden 2022 joulukuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa joulukuussa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten telepalveluiden, elintarvikkeiden, moottoriajoneuvojen sekä finanssialan mainostajat verrattuna vuoden 2022 joulukuuhun. Eniten laski rakennusala, pukeutuminen, lääkeala sekä matkailu ja liikenne. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni joulukuussa -34,9 %.

Merkkimainonta laski -2,9 %, vähittäiskaupan mainonta -5,5 % ja luokiteltu ilmoittelu -14,2 % vuoden takaiseen nähden.

Tammikuun tiedot raportoidaan tammikuussa viikolla 8.

Marraskuussa mediamainonnan määrä laski -5,7 %.

Marraskuussa mediamainonnan määrä laski -5,7 % vuoden 2022 marraskuuhun verrattuna. Mediaryhmistä aikakauslehdet, elokuvamainonta sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa marraskuussa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten matkailun ja liikenteen, kosmetiikan, finanssiala sekä elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2022 marraskuuhun. Eniten laski rakennusala, telepalvelut, lääkeala sekä pukeutuminen. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni marraskuussa -41,2 %.

Merkkimainonta laski -2,8 %, vähittäiskaupan mainonta -3,7 % ja luokiteltu ilmoittelu -21,6 % vuoden takaiseen nähden.

Joulukuun tiedot raportoidaan tammikuussa viikolla 5.

Lokakuussa mediamainonnan määrä laski -4,0 %

Lokakuussa mediamainonnan määrä laski -4,0 % vuoden 2022 lokakuuhun verrattuna. Ulkomainonta kasvoi +10,6%. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten matkailun ja liikenteen, finanssialan, pukeutumisen ja öljy- ja energiayhtiöiden mainostajat verrattuna vuoden 2022 lokakuuhun. Eniten laski rakennusalan ja vähittäiskaupan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni lokakuussa -35,6 %.

Merkkimainonta laski -0,7 %, vähittäiskaupan mainonta -2,4 % ja luokiteltu ilmoittelu -21,6 % vuoden takaiseen nähden.

Marraskuun tiedot raportoidaan joulukuussa viikolla 51.

Syyskuussa mediamainonnan määrä laski -5,7 %

Syyskuussa mediamainonnan määrä laski -5,7 % vuoden 2022 syyskuuhun verrattuna. Mainonta oli laskussa kaikissa mediaryhmissä.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten öljy- ja energiayhtiöiden, elintarvikkeiden, kosmetiikan ja finanssialan mainostajat verrattuna vuoden 2022 syyskuuhun. Eniten laski rakennusalan, telepalveluiden, vähittäiskaupan sekä matkailun ja liikenteen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni syyskuussa -37,5 %.

Merkkimainonta laski -1,5 %, vähittäiskaupan mainonta -6,3 % ja luokiteltu ilmoittelu -21,9 % vuoden takaiseen nähden.

Lokakuun tiedot raportoidaan marraskuussa viikolla 47.

Elokuussa mediamainonnan määrä laski -9,8 %

Elokuussa mediamainonnan määrä laski -9,8 % vuoden 2022 elokuuhun verrattuna. Mainonta laski kaikissa mediaryhmissä.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten matkailun ja liikenteen sekä moottoriajoneuvojen mainostajat verrattuna vuoden 2022 elokuuhun. Eniten laski telepalveluiden, finanssialan, pukeutumisen sekä öljy-ja energiayhtiöiden mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni elokuussa -25,4 %.

Merkkimainonta laski -11,6 %, vähittäiskaupan mainonta -4,0 % ja luokiteltu ilmoittelu -11,8 % vuoden takaiseen nähden.

Syyskuun tiedot raportoidaan lokakuussa viikolla 42.