Maaliskuussa mediamainonnan määrä laski -2,1 %

Maaliskuussa mediamainonnan määrä laski -2,1 % vuoden 2024 maaliskuuhun verrattuna. Ilman vaalimainontaa laskua oli -5,1%.

Mediaryhmistä kaupunki- ja noutolehdet, verkkomedia sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten telepalveluiden, finanssialan, pukeutumisen ja elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2024 maaliskuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, vähittäiskaupan, rakennusalan sekä matkailu- ja liikenteen mainonta.

Merkkimainonta kasvoi +3,7 %.Vähittäiskaupan mainonta laski -13,3 % ja luokiteltu ilmoittelu -8,1 % edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna.

Huhtikuun tiedot raportoidaan toukokuussa viikolla 21.

Helmikuussa mediamainonnan määrä laski -4,1 %

Helmikuussa mediamainonnan määrä laski -4,1 % vuoden 2024 helmikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä elokuva ja ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten finanssialan, kosmetiikan, vähittäiskaupan sekä matkailun ja liikenteen mainostajat verrattuna vuoden 2024 helmikuuhun. Eniten laski telepalveluiden, rakennusalan, pukeutumisen, sekä öljy- ja energiayhtiöiden mainonta.

Vähittäiskaupan mainonta  nousi +1,2 % vuoden takaiseen nähden. Merkkimainonta väheni -5,7 % ja luokiteltu ilmoittelu -4,2 % edellisvuoden helmikuuhun verrattuna.

Maaliskuun tiedot raportoidaan huhtikuussa viikolla 17.

Tammikuussa mediamainonnan määrä laski -4,8 %

Tammikuussa mediamainonnan määrä laski -4,8 % vuoden 2024 tammikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio ja ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten elintarvikkeiden, öljy- ja energiayhtiöiden, lääkkeiden sekä kosmetiikan mainostajat verrattuna vuoden 2024 tammikuuhun. Eniten laski rakennusalan, pukeutumisen, finanssialan sekä moottoriajoneuvojen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni tammikuussa -67,1 %.

Merkkimainonta laski -3,6 %, vähittäiskaupan mainonta -4,0 % ja luokiteltu ilmoittelu -11,1 % vuoden takaiseen nähden.

Helmikuun tiedot raportoidaan maaliskuussa viikolla 12.

Joulukuussa mediamainonnan määrä laski -5,8 %

Joulukuussa mediamainonnan määrä laski -5,8 % vuoden 2023 joulukuuhun verrattuna. Kaikkien mediaryhmien mainonnan määrä väheni verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten finanssialan, pukeutumisen sekä lääkkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 joulukuuhun. Eniten laski rakennusalan, kosmetiikan, moottoriajoneuvojen sekä telepalveluiden mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni joulukuussa -30,9 %.

Merkkimainonta laski -6,4 %, vähittäiskaupan mainonta -6,5 % ja luokiteltu ilmoittelu -4,4 % vuoden takaiseen nähden.

Tammikuun tiedot raportoidaan helmikuussa viikolla 8.

Marraskuussa mediamainonnan määrä laski -6,0 %

Marraskuussa mediamainonnan määrä laski -6,0 % vuoden 2023 marraskuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio kasvatti mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten lääkkeiden, pukeutumisen, finanssialan sekä elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 marraskuuhun. Eniten laski kosmetiikan, rakennusalan, matkailun ja liikenteen sekä moottoriajoneuvojen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni marraskuussa -37,9 %.

Merkkimainonta laski -4,7 %, vähittäiskaupan mainonta -9,4 % sekä luokiteltu ilmoittelu -8,0 % vuoden takaiseen nähden.

Joulukuun tiedot raportoidaan tammikuussa viikolla 5.

Lokakuussa mediamainonnan määrä laski -5,2 %

Lokakuussa mediamainonnan määrä laski -5,2 % vuoden 2023 lokakuuhun verrattuna. Mediaryhmistä kaupunki- ja noutolehdet sekä verkkomedia kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan ja elintarvikkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 lokakuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, rakennusalan, finanssialan sekä matkailun ja liikenteen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni lokakuussa -15,7 %.

Merkkimainonta laski -8,1 % ja vähittäiskaupan mainonta -1,8 %. Luokiteltu ilmoittelu nousi +2,6 % vuoden takaiseen nähden.

Marraskuun tiedot raportoidaan joulukuussa viikolla 51.

Syyskuussa mediamainonnan määrä laski -0,2 %

Syyskuussa mediamainonnan määrä laski -0,2 % vuoden 2023 syyskuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio, verkkomedia, elokuva sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten telepalveluiden, elintarvikkeiden, vähittäiskaupan sekä kosmetiikan mainostajat verrattuna vuoden 2023 syyskuuhun. Eniten laski matkailun ja liikenteen, öljy- ja energiayhtiöiden, rakennusalan sekä pukeutumisen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni syyskuussa -35,7 %.

Merkkimainonta laski -1,7 %, vähittäiskaupan mainonta nousi +6,9 % ja luokiteltu ilmoittelu laski -9,4 % vuoden takaiseen nähden.

Lokakuun tiedot raportoidaan marraskuussa viikolla 47.

Elokuussa mediamainonnan määrä nousi 2,2 %

Elokuussa mediamainonnan määrä nousi 2,2 % vuoden 2023 elokuuhun verrattuna. Mediaryhmistä televisio, verkkomedia, elokuva sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan, telepalveluiden, finanssialan sekä lääkkeiden mainostajat verrattuna vuoden 2023 elokuuhun. Eniten laski matkailun ja liikenteen, pukeutumisen sekä rakennusalan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni elokuussa -28,2 %.

Merkkimainonta kasvoi +1,6 % ja vähittäiskaupan mainonta +7,4%. Luokiteltu ilmoittelu laski -6,4 % vuoden takaiseen nähden.

Syyskuun tiedot raportoidaan lokakuussa viikolla 43.

Heinäkuussa mediamainonnan määrä laski -5,4 %

Heinäkuussa mediamainonnan määrä laski -5,4 % vuoden 2023 heinäkuuhun verrattuna. Mainonnan määrä väheni kaikissa mediaryhmissä viime vuoden heinäkuuhun verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikan, pukeutumisen, finanssialan sekä vähittäiskaupan mainostajat verrattuna vuoden 2023 heinäkuuhun. Eniten laski rakennusalan, lääkealan,öljy- ja energiayhtiöiden sekä matkailun ja liikenteen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni heinäkuussa -32,7 %.

Merkkimainonta laski -7,1 %, vähittäiskaupan mainonta nousi +0,1 % ja luokiteltu ilmoittelu laski -10,5 % vuoden takaiseen nähden.

Elokuun tiedot raportoidaan syyskuussa viikolla 38.

Kesäkuussa mediamainonnan määrä laski -3,6 %.

Kesäkuussa mediamainonnan määrä laski -3,6 % vuoden 2023 kesäkuuhun verrattuna. Mediaryhmistä radio, elokuva sekä ulkomainonta kasvattivat mainontaansa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten pukeutumisen, telepalveluiden, elintarvikkeiden, sekä finanssialan mainostajat verrattuna vuoden 2023 kesäkuuhun. Eniten laski öljy- ja energiayhtiöiden, moottoriajoneuvojen, matkailun ja liikenteen sekä rakennusalan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni kesäkuussa -41,7 %.

Merkkimainonta laski -1,8 %, vähittäiskaupan mainonta -5,5 % sekä luokiteltu ilmoittelu -10,1 % vuoden takaiseen nähden.

Heinäkuun tiedot raportoidaan elokuussa viikolla 35.